Att veta vem du ska lämna som referens när du söker ett nytt jobb kan vara avgörande för att du faktiskt kammar hem den där tjänsten. Först och främst gäller det att tänka igenom hur många referenser som känns rimligt att lämna.
Jag tycker att man ska ha tre till fem personer så att en rekryterare kan gör ett urval. Hen kontaktar kanske inte alla utan väljer de som verkar mest intressanta.

Att kasta referenser till höger och vänster om sig när du söker jobbet är inte nödvändigt. Normalt lämnar man ut referenser på förfrågan, av hänsyn till referenspersonerna som man kanske vill förbereda på att någon ringer. Men ha med ett papper med namnen på intervjun om du får frågan! Om man har speciellt prestigefulla referenspersoner eller kända namn i branschen kan man kanske stoltsera med dem redan i ansökan.

Hur ska man tänka angående vem man väljer som referensperson?
Rekryteraren vill normalt veta hur du har fungerat på tidigare arbetsplatser. Det är helt enkelt ett sätt att kolla av att ditt cv stämmer och att det du berättat om dina erfarenheter och resultat känns sant. Naturligtvis kan man gräva djupare om det är något som gör en osäker vid intervjun eller vid ett eventuellt test. Men till exempel gamla kunder vara ett bra komplement till tidigare chefer.

När blir en referens inaktuell?
Svårt att säga, men det är ju viktigt att referenspersonen faktiskt minns dig.

Vill du lära dig mer, lyssna på podcast avsnitt #66 Att anställa en kompis på jobbet

Comment