Du vet hur det är; Du har precis satt dig ner för att skriva en viktig rapport när "ping" ännu ett e-postmeddelande dyker upp i din inkorg, vilket kräver din omedelbara uppmärksamhet. Även om du inte läser detta direkt, har ditt fokus redan störts och statistik visar att det tar ca 20 minuter att komma tillbaka på rätt spår igen. Hur många mail till krävs det att du missar din dead line eller rent utav gör den dålig rapport.

Mailstress har identifierats som en av de främsta och växande utmaningarna på arbetsplatsen. Det är ett ämne som vi har skrivit och poddat om tidigare, och utan tvekan är det ett ämne som kommer att återkomma i framtiden. Oavsett ökningen av andra kommunikationsformer är e-postmeddelanden fortfarande det vanligaste kommunikationssättet för företag. Tyvärr, är det så lätt och så snabbt att dra iväg ett e-postmeddelanden, det är även ett idealiskt sätt för de late eller konflikträdde att täcka sina ryggar genom att kopiera in allt och alla i varje email.

Blandede lättaste och effektivaste sätten är att rekommendera att människor bara tittar på sina e-postmeddelanden vid bestämda tider eller använder regler för att vidarekoppla meddelanden från vissa företag eller individer till en speciell brevlåda som man kollar vid bestämda tider. Men det är i vår natur att svara direkt på ett meddelande så vi lägger till vår egen stress genom att reagera direkt på meddelanden när de anländer. Nu har bla Twitter grundaren Evan Williams föreslagit en annan lösning; En app som lagrar e-postmeddelanden och levererar dem endast till inkorgar en gång varje dag. Idén har gett upphov till mycket diskussion med svar som varierar från "bra idé" till "detta skulle aldrig fungera".

Oavsett vilken lösning som helst används, är nyckeln till att ta bort mailstress för organisationer att bygga en kommunikationspolitik i sin kultur som uppmuntrar människor att respektera och tänka på andra innan de skickar e-post. Det är en logisk förlängning av vår kultur som är inbyggd i beteenden och förväntningarna hos organisationer som ser anställda och kunder som värderade människor snarare än som siffror. Behöver vi en app för att lindra mailstress? Inte riktigt; Men vad vi behöver är en tankekultur för vård och hälsa

Comment