Börja med att fokusera på att få andra människor att känna sig speciella och må bra. Jag säger inte att du ska krama varenda personen du ser på din arbetsplats, men du kan sprida positiv energi. Ge komplimanger, fråga hur någon mår, hämta kaffe, ge någon en high five eller bara ett leende. Det är oftast de små sakerna som gör skillnad.

Det gynnar din karriär
Brukar du ge dina kollegor komplimanger? Säga när de gör något bra, att du saknat dem när de varit borta eller bara att du uppskattar deras humor och anekdoter vid fikat?

Ju mer du lyfter kolleger inför andra, desto mer uppskattad och populär blir du och det är något som de flesta chefer uppmärksammar och kommer ihåg.

Hur ska man ge den perfekta komplimangen
• Var ärlig. Om du inte verkligen tycker att något är bra, säg inget. Folk genomskådar dig lättare än du tror.
• Visa respekt. Vare sig det handlar om att inte bli för personlig, trampa någon annan på tårna eller göra någon obekväm. En konst som kräver träning och lyhördhet…
• Var specifik. Att säga ”bra jobbat” till någon duger men ännu bättre är att lägga till några detaljer: ”bra jobbat, det märks att du har lagt ner mycket arbete och varit noggrann med förberedelserna”. Då visar du att du verkligen uppmärksammat den andres ansträngningar.
• Vänta inte på ”rätt tillfälle”. Ge ditt beröm så fort tanken dyker upp i ditt huvud, då kommer den att verka äkta.
• Låt aldrig, aldrig anledningen till komplimangen vara egen vinning. Tex. att berömma en chef för att ligga lite bättre till. Den som fiskar efter gentjänster råkar stor risk ut för bottennapp.

Om du inte vågar ge komplimanger face to face, kan du börja med att skicka ett sms eller email. Lycka till

Comment