Makt-och-känsla1.jpg


Det var bättre förr chefen
Det var bättre förr chefen befinner sig fortfarande på ”den gamla goda tiden” och använder uttryck som ”så här har vi ju alltid gjort”. Hur som helst, om hen är så insnöad i det som varit, kommer han tids nog att sluta fungera i nutiden. Trots sitt konservativa tänk, så har det var bättre förr chefen mycket erfarenhet och kan bidra med mycket till sin organisation, så länge som hen med vägledning kan acceptera en gradvis förändring. Ha tålamod, och försöka att förstå att ”nytt” inte nödvändigtvis alltid betyder bättre - det är ”annorlunda”. Försök se om du kan få honom till det stadiet.

Den okunniga chefen
Den okunniga chefen är inte dum, hen är bara outbildad. Kan hända att hen är helt ny på företaget, inte kan tekniken eller tillfälligt tappat kontrollen om personalproblemen. Den okunniga chefen kan vara en bra chef, men som bara tappat spåret för tillfället. Det bästa sättet att hantera en sån här chef är att lära upp hen, och få upp cefenss tempo. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt chefens förbättras, och det är dig hen kommer att tacka.

Hal som en ål chefen
Denna teflon chef förekommer ofta i offentliga sammanhang. All kritik liksom glider av hen. På frågor undviker hen direkta svar och ger aldrig ett rakt svar. Om något skulle gå fel, har hen alltid makalösa bevis på att hen inte var där och att hen inte har nånting med det att göra.  Non-stick chefen är mer besvärlig än farlig. När du arbetar med hen, är det bäst att utelämna detaljer om konton och poster i era konversationer.

Batman chefen
Denna ensam varg föredrar att rida ensam. Hen stannar inne på sitt kontor eller jobbar hemifrån. Hen undviker mänsklig kontakt, särskilt när det gäller hens medarbetare. Hen kan vara ett tekniskt geni som har blivit befordrad tack vare sina utomordentliga färdigheter, men därför betyder inte det att hen är en social människa. Batman chefen lämnar dig att jobba ensam, så förvänta dig inga grupparbeten eller karriärsamtal. Försöka att bygga upp dina arbets- och nätverkskontakter någon annanstans.

Översittar chefen
Den överlägsna chefen är en typisk ”old-school martyr”. “Visste du inte det ?”- hen har faktiskt byggt upp det här företaget från grunden. I själva verket, har hen faktiskt byggt den där stolen som du sitter i. Du som underhuggare, behöver hens helighets assistans för att klara dig igenom de mest vardagliga och enklaste uppgifter. Hens hjälp, hur som helst, leder alltid - du gissade rätt - till problem. Hur ska man då hantera den överlägsna chefen? Prova att fråga hen hur det kommer sig att en person med hens kunskap och talang arbetar på ett sådant här litet företag?

Den skrikande chefen
Den skrikande chefen tror att hen får sin vilja fram bara hen höjer rösten till en outhärdlig nivå: ju högre ljudnivå, desto högre engagemang. Hur kan en ”skrikare” bli chef? Någon tankspridd HR-chef måste ha blandat ihop skrikande med någon annan chefegenskap. Allt som allt, skrikare vill bara bli sedda och få bekräftelse. Om du lyckas komma överens med din skrikande chef och du lyckas få hens respekt och förtroende, kanske du till och med kan få hen att sänka ljudnivån också.
 

Comment