Dags att hålla det där talet och plötsligt börjar händerna svettas och skaka, magen börjar kännas konstig, och än värre så börjar huvudet snurra. Gissa vad? Det är prestationsångest eller scenskräck som är i verket! Det är normalt, naturligt, och det är den vanligaste rädslan i världen. Till och med personer som uppträder framför publik som jobb upplever det till viss grad, eller under andra tillfällen under sin karriär. Det finns några testade och bevisade trick för att minska ångesten och göra det mindre skräckinjagande att hålla talet, presentationen, eller stå de där minuterna i rampljuset.

  • Tentaångest, eller svårigheter att göra sitt bästa vid prov, skrivningar och liknande
  • Skrivkramp
  • Rampfeber vid t.ex. teater-, musik- eller dansframträdanden
  • Idrottsliga prestationssammanhang
  • Intima situationer

En intressant aspekt av prestationsångesten är att den inte alls behöver vara en konsekvens av tidigare misslyckanden och/eller existerande färdighetsbrister. En förlängd period av prestationsångest kan, som vid all form av upplevd ångest, påverka den faktiska prestationen negativt, men det tycks påfallande ofta vara så att man kan uppleva prestationsångest även om man regelmässigt presterar väl rent objektivt.

Vad är prestationsångest?

Den upplevda prestationsångesten är ofta ett resultat av flera samverkande faktorer eller processer:

  • Ett fysiologiskt påslag som triggas igång i sammanhang där prestationsaspekten är uttalad
  • Förekomsten av negativa kognitioner som t.ex. en överdriven rädsla för att misslyckas och/eller att erhålla negativ värdering från betydelsefulla personer, och som gör sig gällande inför/under/efter situationen
  • Beteenderesponser som kännetecknas av undvikande av/flykt från prestationssituationer
  • Förekomsten av prestationsnedsättning och/eller ett starkt psykiskt lidande som ett resultat av intensiv ångest, motivationsförlust osv.
  • Ett ältande kring negativa aspekter som dels ökar på den fysiologiska anspänningen, dels leder till att man i alltför liten utsträckning tar in/bearbetar balanserande/positiva aspekter.
  • Det kan också handla om en förväntansångest inför där man fastnar i tankegångar kring möjligt negativt utfall eller att man i efterhand nästan helt fokuserar på negativa aspekter.

När vi pratar om prestationsångest är det i många fall viktigt att skilja mellan den faktiska prestationen och den upplevda subjektiva värderingen av prestationen ifråga. Det kan i förekommande fall vara så att man upplever att man helt ”försvinner” i den ångest man upplever men att man på något sätt ändå lyckas ro hem situationen på något sätt. Så kan fallet ofta vara hos en del klienter som lider av stark scenskräck där deras förväntansångest helt tycks ta överhand men där de på något märkligt sätt ändå i regel klarar av att utföra uppgiften.

Den kvardröjande upplevelsen på ett subjektivt plan är dock nästan alltid av negativ valör. Man fastnar för det faktum att man upplevde ångesten igen, och har svårt att släppa ett ältande kring vad det egentligen måste innebära, istället för att även processa vad det faktum att man klarade av situationen rent prestationsmässigt egentligen säger om den egna förmågan.

5 tips för att hantera prestationsångest (lyssna på avnittet)
Minska prestationsångest genom att förbereda dig väl
Förbered dig! Sällan kommer någon uppträda inför en publik utan någon sorts förvarning. Öva på vad det än är som ska visas upp tills du är helt bekväm med materialet, vare sig det är relaterat till ett tal, musik eller något annat sorts uppträdande.

Prestationsångest är länkat till din inre osäkerhet
Var ditt eget fan! Säg saker som ”jag kan göra det här” eller ”jag vet att jag är redo” istället för att låta rädslans röst krypa in. Att vara sitt egna fan är ett stort steg mot att minska scenskräck.

Var avslappnad med dina fel, och minska din prestationsångest
Få inte panik! Misstag händer. Även erfarna proffs gör misstag. Låt inte ett misstag skaka om nerverna så mycket att det är omöjligt att fortsätta. Kom ihåg att det är rätt så troligt att ingen ens märkte misstaget! Få inte panik och fortsätt.

Lugn andning dämpar prestationsångest
Kom ihåg att andas! Andning kommer hjälpa dig att behålla ditt fokus och lugna nerverna. Det kommer också förhindra ett pinsamt ögonblick av att svimma på scen. Att komma ihåg att andas lugnt kommer hjälpa dig att kontrollera dina nerver.

Bryt igenom din prestationsångest och ha kul
Ha roligt! Detta kan vara roligt om man låter det vara det. Det är bara en tillfällig grej och det är snart över. Istället för att göra det till en enorm, otäck sak i huvudet, försök att se det som en chans att uttrycka dig själv och få mer erfarenhet. Försök att prata om något som man tycker om, eller uppträd med något stycke som många älskar. Det kommer göra hela upplevelsen roligare för den som uppträder och göra dem mer bekväma med att uppträda rent allmänt.

Prestationsångest händer alla, men med lite planering och att använda några av dessa tips så kan man ta sig igenom det med lätthet. Uppträdandet är över innan man hinner blinka!

Comment