Skriv på först, säg upp dig sedan. Och berätta först för chefen innan du säger något till dina kollegor. Tro mig du gör dig själv en tjänst om du kan konsten att säga upp dig

I veckans avsnitt pratar vi konsten att säga upp sig tillsammans med karriärrådgivaren Barbara Westertaklax. Barbara har en bakgrund som personalchef, utbildad socionom med vidareutbildning som samtalsterapeut inom Kognitiv Beteende Terapi (KBT) samt utbildning inom Neurolinguistic Programming (NLP).

Eller lyssna direkt i Podcaster appen - Klicka på bilden eller klicka här!

Eller lyssna direkt i Podcaster appen - Klicka på bilden eller klicka här!

Äntligen! Du har fått ett nytt jobb. Nu ska din chef få höra vad du verkligen tycker. Lugn och fin. Nu har du det perfekta läget att bestämma hur denna saga ska sluta. För du kommer med all säkerhet att stöta på dina tidigare arbetsgivare och kollegor igen. Hur du än har blivit behandlad vill du hellre kunna behålla dem som goda referenser än som ovänner som kan sabba din karriär.

Ofta kommer det som en chock att någon ska säga upp sig, det är lite synd. Det är bättre om man kan tala med sin chef om att man är på väg att göra något annat. Man ska alltid tycka och tänka, men det man säger ska vara konstruktivt
och respektfullt. Snygga avslut är alltid mer bekväma även om det är bra för båda parter att veta vad som inte varit bra.

Kom ihåg att det är super viktigt att lämna snyggt. Du kan vara stjärna i 5 år och slöa de sista tre månaderna. Då är det de sista månaderna de kommer att minnas av dig.

 

3 Comments