Ett av de vanligaste misstagen är att lägga sig tidigare. Ponera att du brukar lägga dig runt kl 22:00 innan en arbetsdag men har lagt dig vid midnatt under semestern. Guess what? Då ska du fortsätta att lägga dig vid midnatt! Jag vet det låter helt galet, men det finns en logik i galenskapen. Lägger du dig vid 22:00 kommer du bara ligga där vaken som en nattuggla och förknippa sängen med att ligga och vrida dig, det blir en negativ upplevelse. Hemligheten är att stiga upp när du ska och allt eftersom de första arbetsdagarna passerar, vänja kroppen vid det. Sedan så småningom kommer du att vara trött vid 22:00 och Voila! Du är tillbaka i dina gamla sovrutiner

Positiva tankar skapar positiva handlingar, så här kommer några positiva saker med att semestern är över:
- Att verkligen få längta efter ditt hem, partner, soffa, husdjur, barn, tv o.s.v. Är inte det härligt?
- Om det regnar så är du ändå på jobbet och om solen skiner kan du planera in en lunchpromenad. Glöm inte att även nyttja de mörka eftermiddarna med att tända lite ljus!
- När du har fasta rutiner är det lättare att planera in träningspass, handla och göra andra fritidsaktiviteter. Erkänn, har du inte längtat lite efter det?

Eller lyssna direkt i Podcaster appen - Klicka på bilden eller klicka här!

Eller lyssna direkt i Podcaster appen - Klicka på bilden eller klicka här!

Tänk på att det tar cirka 2- 3 veckor att ställa om sig och komma tillbaka in i vardagen efter semestern, så se till att ha mycket positiva och vintriga aktiviteter inbokade de första veckorna. Om du har möjlighet, gå tidigare ifrån jobbet nån fin eftermiddagar eller ta en halvdag och jobba istället några timmar senare på kvällen, kanske med datorn i knät framför din favorit serie.

Ett annat tips är att mjukstarta lite efter semestern, t.ex. att börja jobba på en onsdag. På så sätt blir första veckan kort och kanske inte känns lika "tung". Stressa inte upp dig i onödan och var medveten om att man ofta är lite trögstartad i början. Om du inte redan har börjat jobba så kanske det för dig kan kännas bra att tjuvstarta, genom att exempelvis läsa lite jobbmail, men bara om du känner att det gör dig lugnare. När du väl är tillbaka på jobbet- prioritera! Skriv gärna upp vad som är viktigast att börja med och bocka sedan av systematiskt. Då får du en känsla av kontroll.

Sedan, glöm inte att LE =) Det smittar av sig och det är svårt att tycka att allt är jobbigt när de omkring dig är glada.

Comment