unnamed.1.jpg

I det 20:e avsnittet av Workpodden återförenas Jimmy och Laurence som bjuder på en tillbakablick.  Lyssna in på en kort och koncist diskussion om de gångna avsnitten, Pokémon Go och Prideveckan i denna Recap. De pratar bl.a om hur de framgångsrikt nådde en av deras milstolpar som resulterade i över 10 000 lyssningar på en månad och ger proffstips på hur man startar en egen podd.

Sedan Pokémon-appen släpptes i Sverige så har man sett många människor som rör sig utomhus för att samla figurer. Det inte många förstår är att appen har gått om både Tinder och Candy Crush Saga. Lägg även till att Pokémon Go har fler aktiva användare än Twitter. Men hur skall man göra för att dra nytta av trenden och tjäna pengar på den? Nedan finns tipsen.

 

Eller lyssna direkt i Podcaster appen - Klicka på bilden eller klicka här!

Eller lyssna direkt i Podcaster appen - Klicka på bilden eller klicka här!

Exempel på hur olika företag har gjort

Pokémon-appen har skapat möjligheter för svensk besöksnäring. Människor som annars inte kommer ut och ser sig omkring lockas att uppleva nya miljöer. Många företag inom besöksnäringen har nyttjat det faktum att Pokémon-appen lockar folk ut på gator och torg.

Rederiet Stena Line arrangerade i helgen, 22-25 juli, ”Pokémon GO-meetup” i Göteborgs hamn. Där kan Pokémon-tränare i alla åldrar delta och kämpa om vinster i fyra kategorier – ”Ovanligast Pokémon”, ”Störst fångst”, ”Bästa AR-foto” samt ”Herren på täppan”. Området kommer att vara fullt av Poké-stops som kommer fyllas med ”lures” och ett Poké-gym. Det kommer att finnas mängder av Pokémons att fånga.

Hotellkedjan Scandic Hotels erbjuder Pokémonjägare att fylla på energi och vila upp sig under jakten. De får gratis wifi, kan ladda upp sina mobiler och får rabatter på mat och dryck i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Vad gör ditt företag för att dra nytta av Pokémon Go trenden?

Om man vill få fler besökare till sin verksamhet så är det en god idé att:

  • erbjuda laddningsstationer för telefonerna då appen förbrukar mycket batteritid
  • erbjuda wifi – då streamingen är enorm
  • finns det några Pokéstops eller Gym nära er? Se till att synas med ert varumärke i anslutning till dessa platser och sponsra de
  • snart kommer man också att kunna äga ett Pokéstop
  • skapa event och kampanjer

Så gör du steg för steg

  1. Ladda ned Pokémon-appen
  2. Kolla om det finns något Pokémonstop nära din verksamhet.
  3. Kom på något som du kan sälja som kan locka till sig spelare.
  4. Köp 100 pokécoins genom att köpa en så kallad Lure Module. Denna drar till sig aktivitet till platsen i 30 minuter. 100 pokécoins=9 kronor.
  5. Fånga figurer själv och filma det, nära din verksamhet, och lägg ut filmerna på Youtube.

Gamification växer för var dag
Många företag inom besöksnäringen testar just nu olika sätt att nyttja gamification i verksamheten. På färjorna har man kunnat gå på en appbaserad skattjakt vilket varit mycket uppskattat hos barnfamiljer. Tänk på denna möjlighet att marknadsföra er verksamhet.

Comment