Oavsett vad man jobbar med så kan vissa dagar eller perioder kännas tunga. Ibland är det svårt att sluta tänka negativa tankar. Då är det lätt hänt att man dras ner, tappar motivationen och får svårt att hitta tillbaka igen. Här kommer några tips som hjälper dig att hålla energin”uppe” både på arbetsplatsen och i det privata livet.

1) Var orädd!
Det är en mänsklig drivkraft att vilja utvecklas och komma framåt. Finns inte utmaningen försvinner motivationen och lusten. Att prova något helt nytt eller att testa ett nytt sätt att lösa ett problem kan vara förlösande. När vi känner oss oroliga är det risk för att vi börjar tänka negativa tankar istället för att fokusera på att klara det vi vill uppnå. Ta tag i sakerna istället, och se till att de blir gjorda. Det är enkelt att prata om allt du bör göra men låt det inte stanna där.

2) Identifiera dina mål och planera hur du ska nå dem
En positiv inställning räcker inte, du behöver också veta vad som ska motivera dig för att orka nå ända fram. Sätt konkreta och tydliga mål och skriv ner dem, och sätt gärna upp fina målbilder på väggen som påminner dig. Det gäller att bli tänd på framtiden. Utvärdera dig själv en gång i månaden, så att du är på rätt väg.

3) Ha inte för många mål
Var snäll mot dig själv! Om du har för många krav och målsättningar samtidigt kan du bli stressad och omotiverad. Tänk inte på vad du borde ha gjort utan tänk från och med nu – och framåt. Istället för att hacka på dig själv, se förändringen du faktiskt gjort. Ge dig själv beröm och fundera på hur du kan göra för att få en fortsatt positiv effekt framåt. Sätt hellre färre, realistiska mål som du kan dela upp i flera delmål. Fira varje delmål!

4) Ha roligt!
Det bör vara ett mål i sig. Om du har roligt på jobbet så blir det så mycket enklare att ta sig dit varje dag. Sluta att oroa dig för sådant som du inte kan ändra på. Bekymmer är som en gungstol. Det ger dig något att göra men du kommer ingenstans.

5) Skaffa dig kunskap
Ju mer du vet om ett ämne, desto mer säker kommer du att känna dig. Och ju säkrare du känner dig, desto mer motiverad kommer du att bli. Lär av andra som har gjort samma sak. Ingenting är så motiverande som att höra en bra framgångsberättelse!

6) Belöna dig själv!
Hitta vad som är rätt belöning för dig då rätt belöning ger ökad motivation. Man måste unna sig något när man har nått sina delmål och sitt huvudmål. Det kan ex. vara: restaurangbesök, spabesök, middag med goda vänner, shopping, en extra god dessert eller en weekendresa eller aktivitet som gör att du orkar kämpa lite extra.

I Workpoddens avsnittet nedan diskuterar jag arbetsglöd med karriärrådgivaren Barbara Westertaklax.

Eller lyssna direkt i Podcaster appen - Klicka på bilden eller klicka här!

Eller lyssna direkt i Podcaster appen - Klicka på bilden eller klicka här!

Comment