Nu börjar semestern och alla vill glida runt som Ernst Kirchsteiger i shorts och pyssla lite i solen.

Livet är inte som ett program på TV4, så hur ska vi ta semester egentligen?

Här kommer några enkla tips från Workpodden till er!

Börja varva ner 2-3 veckor innan semestern. Våga bli lite latare! Gå ut på luncherna i solen och ta kortare pauser ute i friska luften. Gå en promenad på kvällen. Själv åker jag alltid till landsstället midsommarveckan för att just gå ner i varv och sedan kunna njuta av min ledighet.

Ta minst tre veckor! Forskningen visar att det behövs minst tre veckor för att varva ner ordentligt.

Byt gärna miljö för att kunna bryta dina tankar.

Avsätt sista jobbveckan till att planera inför hösten. Lägg inte in för mycket tunga arbetsuppgifter sista veckan. Låt hjärnan varva ner. Jag brukar ägna tid åt att rensa mail och sortera på mitt skrivbord för att få bättre kontroll över min jobbsituation.

I en artikel från Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet (2015)  delar man in olika fritidsaktiviteters återhämtningsvärden i 5 områden

Pliktaktiviter texhushållsarbete, betala räkningar, ta hand om barnen. Här förekommer alla ”måsten” och saker vi inte bara kan skippa. Med andra ord här förväntas ingen återhämtning.

Lågansträngninsaktiviteter tex tevetittande, ligga på soffan, bläddra i tidningar, pilla sig i naveln. Dessa aktiviteter har stor betydelse för återhämtningen.
 
Sociala aktiviteter – att umgås med andra människa. Socialt stöd är oxå viktigt föråterhämtningen. Notera att det bara funkar om det sker frivilligt. Sociala tvång ger mer stress. Vill du inte hänga med till svärmor försök och ta det efter semestern.

Fysisk aktivitet- promenader, träning, fysisk aktivitet. När vi tränar använder vi inte våra kognitiva funktioner och kopplar bort arbetsrelaterade problem. Vi får dessutom högre produktion av endorfiner vilket påverkar våra fysiologiska och psykologiska processer så att vi mår bra. Så att det här ruset och piggheten man kan känner efter att ha varit ute är inte pga av den friska luften, för att då hade du lika gärna kunnat sitta på balkongen. Utan det är för att du har rört på dig ute.

Sömnen - se till att sova mellan 7-8 timmar. Sömnen är en viktig del för vårt centrala nervsystems återhämtning. Det minskar stresshormonerna, ämnesomsättningen och blodflödet i hjärnan sjunker. Om vi sover för lite höjs halterna av bla kortisol som är ett stresshormon. Även ni som tränar motionerar så återhämtar sig kroppen och byggs upp under en god nattsömn

Sammanfattningsvis! Var slö, byt miljö, umgås och rör sen på dig!

Trevlig semester!

IMG_5489.PNG

Comment