Nja det är snarare sanning med modifikation. Var tredje vuxen männsika rör på sig för lite och varje år dör 5,3 miljoner människor runtom världen på grund av inaktivitet. Inaktivitet ökar risken för hjärtsjukdomar, diabetes och cancer.

Jogging och gympa i alla ära, men det mest hälsosamma du kan göra är att stå upp på jobbet. De trendigaste kontoren har fattat galoppen, och på vissa håll har till och med löpband dykt upp vid skrivborden. Kalla det modefluga, men nyttan med att röra sig lätt och lagom mycket har vetenskaplig grund.

Vi blir bara latare och latare. Många timmar spenderas i tv-soffan och vi tar gärna bilen så ofta vi kan. Om vi skulle matcha livsstilen bland de få jägare och samlare som finns kvar på jordklotet hade vi behövt gå minst 19 kilometer extra varenda dag, skriver The Economist. Vi behöver visserligen mer motion, men nu verkar det finnas ett relativt överkomligt sätt att få den. Tidigare har det varit ganska okänt att långa perioder av inaktivitet är dåligt, oavsett hur mycket tid vi lägger på träning vid sidan av. Den senaste forskningen lyfter upp betydelsen av att istället vara lågaktiv, till exempel genom att stå eller gå kontinuerligt under hela dagen.

Redan under 1950-talet blev nyttan med att stå och jobba känd. En studie som publicerades i The Lancet slog fast att risken att drabbas av hjärtinfarkt var hälften så stor för busskonduktörer – som stående arbetade sig igenom dagen– jämfört med busschaufförer som satt ner. Trots studien avtog snabbt intresset för så kallad låg aktivitet. Orsaken sägs vara den hälso- och motionstrend som sedan den senare delen av 1900-talet har förespråkat betydligt kraftigare aktivteter.

Men nu är det åter inne att vara lågaktiv, och forskaren Emma Wilmot vid University of Leicester i Storbritannien ger skjuts åt den nya trenden. The Economist skriver att hon har studerat 800 000 personer, och klarlagt att de som är minst aktiva i sitt dagliga liv löper dubbelt så stor risk att utveckla diabetes jämfört med de mest aktiva. Rör man sig inte alls löper man också dubbelt så hög risk – eller mer – att drabbas av hjärtattack och andra hjärt- och kärlsjukdomar. Ett resultat som enligt tidningen visar sig vara oberoende av huruvida deltagarna tränar ordentligt på sin fritid eller ej.

Det finns mer forskning som har försökt klarlägga nyttan med lågaktivitet, och forskare har menat att inaktivitet också påverkar ämnesomsättningen. I ett experiment band man ihop råttors bakben under en hel dag. Resultatet visade att inaktiviteten som följde orsakade stora nedgångar i den mängd fett som tas upp av muskler och som kallas triglycerider. I studien orsakade fettet trubbel på annat håll. Råttornas nivåer av så kallade High-density lipoprotein, eller HDL, minskade också dramatiskt. HDL:s uppgift är att föra bort överskott av kolesterol från kroppens vävnader till levern. Det finns liknande resultat för studier som utförts på människor, skriver The Economist och poängterar att denna forskning lyckligtvis också visar att läget förändras redan vid små mängder av låg aktivitet. Tidningen betonar dock att forskningen har höjt kritiska röster, och kanse återstår det många studier innan vi får reda på vilken typ av aktivitet som egentligen är nyttigast. Men medan vi väntar på flerresultat så kanske det ändå är läge att skrota kontorsstolen på försök?

Comment