Förr i tiden kunde företag komma undan med att återkoppla på kunders frågor eller synpunkter efter 1 vecka, nu handlar det om minuter. 

Genom att personligen bemöta dina besökare kan du svara på alla deras frågor och funderingar direkt. Det skapar trygghet, förtroende och gör det enklare för kunden att fatta ett beslut snabbare. Kundchatten är ett unikt verktyg, som allt för många förbiser, som gör det möjligt för just ditt företag att ge bra service när den behövs som mest. Detta i sin tur kan leda till att konverteringen av besökarna till kunder sker snabbare.

OBS! Om du ska använda dig av en sådan tjänst, så är tipset att prova dig fram vilken som ger absolut bästa service, konverteringsgrad samt att tjänsten fungerar bra via mobila enheter.

Om du inte har möjlighet att chatta?

Då finns kontaktformuläret till hjälp. Det finns ofta en tydlig mail-knapp att använda för dina besökare, så de enkelt kan komma i kontakt med dig ändå. Besökaren skriver då in sin fråga eller fundering tillsammans med sina kontaktuppgifter. Notis skickas sedan direkt till ditt e-mailkonto samt till verktygspanelen, för en snabb ärendehantering.

Kanske är du själv inte särskilt förtjust i popup-fönster och andra händelser som stör/distraherar på hemsidor du besöker. Då ska du komma ihåg att detta inte är för dig, utan för dina kunder. De flesta uppskattar verkligen att det finns någon där i stunden som kan guida dem och svara på eventuella frågor. Det kan jämföras med att ha en obemannad klädbutik. Visst blir en del personer irriterade när de får den klassiska frågan "kan jag hjälpa till med något". Dock förväntar de sig att butikssäljaren finns närvarande när de väl behöver hjälp.

 

Nedan ser du några citat från svenskar om deras åsikter kring kundchattar:

"Körde en butik för något år sedan, det var mycket uppskattat så länge du har någon vettig person som kan sitta och svara på alla frågor."

"Även jag talar som kund. Jag älskar när företag använder sig av en livechatt. Frågor uppstår nästan alltid, oavsett hur bra allt är skrivet"

"Vi som utvecklare vet att det är mycket uppskattat hos kunder. Vi har fått bra feedback främst ifrån USA där livechat är väldigt populärt. Kommer nog komma mer och mer även i Sverige."

"Håller med. Grymt uppskattat. Se bara till som sagt att det finns någon online när man förväntar sig det."

"På **** kör vi **** och vi upplever att det funkar superbra, kontakten med kunden blir mycket bättre och mycket mer direkt. Vi använder chatten både för försäljningsfrågor och ren support då chatten är "site wide" så den följer med in i kontrollpanelen."


Comment